flag Судова влада України

Публікації у ЗМІ

04 січня 2013, 10:00

 

Адміністративні правопорушення та адміністративні стягнення

Громадське життя, трудова діяльність, відпочинок громадян регламентується правовими нормами, важливе місце серед яких займають адміністративні норми (правила). До їх числа відносяться, наприклад, правила поведінки в громадських місцях, правила дорожнього руху, пожежної безпеки, санітарні і ветеринарні правила, правила полювання, правила рибного лову і охорони природного довкілля, правила паспортної системи і багато інших, які повинні виконувати (дотримуватися) громадяни. Вони встановлюються в законах, указах, постановах уряду, рішеннях місцевих органів влади і їх адміністрації. Порушення таких правил, якщо це передбачено кримінальним законодавством, може спричинити кримінальну відповідальність винного. Але у більшості своїй шкода від порушення згаданих правил не настільки велика, щоб їх порушення вважалося злочинним. Для подібних випадків держава встановлює адміністративну відповідальність.

Адміністративні правопорушення є одним з найбільш поширених видів правопорушень.

Під адміністративним правопорушенням розуміється суспільно-небезпечне, протиправне, винне діяння, за яке нормами адміністративного права передбачено адміністративне покарання.

За здійснення адміністративного правопорушення Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачені такі види адміністративних стягнень:

Попередження - виноситься у письмовій формі. У передбачених законом випадках попередження фіксується іншим встановленим способом.

Штраф - грошове стягнення, що накладається на громадян і посадовців за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених законом. Саме штраф є найпоширенішим видом покарання за адміністративний проступок.

Платне вилучення предмета, який став предметом здійснення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, - полягає в його примусовому вилученні за рішенням суду і подальшої реалізації з передачею вирученої суми колишньому власникові за вирахуванням витрат по реалізації вилученого предмета.

Конфіскація предмета, що став знаряддям здійснення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, грошей, отриманих внаслідок здійснення адміністративного правопорушення - полягає в примусовому безвідплатному зверненні цього предмета у власність держави за рішенням суду. Конфіскований може бути лише предмет, що знаходиться в приватній власності порушника, якщо інше не передбачене законами України. Конфіскація вогнепальної зброї, інших знарядь полювання і бойових припасів не може застосовуватися до осіб, для яких полювання є основним джерелом існування.

Позбавлення спеціального права (права управління транспортними засобами, права полювання) - позбавлення  права полювання застосовується на строк до трьох років за грубе або систематичне порушення порядку користування цим правом. Позбавлення цього права не може застосовуватися до осіб, для яких полювання є основним джерелом існування.

Позбавлення  права управління транспортними засобами застосовується строком до трьох років за грубе або повторне порушення порядку користування цим правом або на строк до десяти років за систематичне порушення порядку користування цим правом. Позбавлення права управління засобами транспорту не може застосовуватися до осіб, які користуються цими засобами у зв'язку з інвалідністю, за винятком випадків управління в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу і швидкість реакції, а також у разі невиконання вимоги працівника міліції про зупинку транспортного засобу, залишення порушуючи вимоги встановлених правил місця дорожньо-транспортної події, учасниками якої вони є, ухилення від огляду на наявність алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або відносно перебування під впливом лікарських препаратів, які знижують їх увагу і швидкість реакції.

Громадські роботи - полягають у виконанні особою, що вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи або навчання час безкоштовних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування.  Громадські роботи призначаються судом  на термін від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не понад чотири години в день.  Громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам старше 55 років і чоловікам старше 60 років.

Виправні роботи - застосовуються на строк до двох місяців з відбуттям їх за місцем постійної роботи особи, що вчинила адміністративне правопорушення, і з утриманням до двадцяти відсотків його заробітку в доход держави. Виправні роботи призначаються  судом.

Адміністративний арешт - встановлюється і застосовується лише у виняткових випадках за окремі види адміністративних правопорушень на строк до п'ятнадцяти діб. Адміністративний арешт призначається також тільки судом. Цей вид стягнення не може застосовуватися до вагітних жінок, жінок, що мають дітей до дванадцяти років, до осіб, що не досягли вісімнадцяти років, до інвалідів першої і другої груп.

 Законом України "Про правовий статус іноземців і осіб без громадянства" (ст.30) передбачений такий вид адміністративного стягнення як видворення іноземців і осіб без громадянства за межі України.

До неповнолітніх правопорушників, що вчинили адміністративний проступок у віці від 16 до 18 років можуть бути застосовані наступні заходи дії : зобов'язання публічно або в іншій формі вибачитися перед потерпілим; попередження; вимова або сувора догана; передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, їх замінюючим, або під нагляд педагогічному або трудовому колективу по їх згоді, а також окремим громадянам на їх прохання.

За одне адміністративне правопорушення може бути накладене основне або основне і додаткове стягнення. Відшкодувальне вилучення і конфіскація предметів можуть застосовуватися як основні, так і додаткові адміністративні стягнення, інші адміністративні стягнення, можуть застосовуватися тільки як основні.

Стягнення за адміністративне правопорушення накладається в межах, встановлених справжнім Кодексом і іншими законами України.  При накладенні стягнення враховуються характер досконалого правопорушення, особа порушника, міра його провини, майнове положення, обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність.

Адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше за два місяці з дня здійснення правопорушення, а при правопорушенні, що триває, - не пізніше чим через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення підвідомчі суду. У такому разі, стягнення може бути накладене не пізніше чим через три місяці з дня здійснення правопорушення, а при правопорушенні, що триває, - не пізніше чим через три місяці з дня його виявлення.

Адміністративне стягнення за здійснення корупційного правопорушення може бути накладене впродовж трьох місяців з дня виявлення, але не пізніше за один рік з дня його здійснення. Адміністративне стягнення за здійснення правопорушення, передбаченого статтею 164 - 14  Кодексу про адміністративні правопорушення (порушення законодавства про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти), може бути накладено впродовж трьох місяців з дня виявлення, але не пізніше за два роки з дня його здійснення.

У разі відмови в порушенні кримінальної справи або закриття кримінальної справи, але за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше чим через місяць з дня ухвалення рішення про відмову в порушенні кримінальної справи або про його закриття.

Якщо особа, піддана адміністративному стягненню, впродовж року з дня закінчення виконання стягнення не вчинила нового адміністративного правопорушення, то ця особа вважається такою, що не піддавалася адміністративному стягненню.

 

            Помічник судді Антрацитівського міськрайонного суду                                                                                                                   Я.С. Галенко